Tuesday, July 17, 2007

LEMPENG KELAPA / RESIPI KERABU KERANG

Korang pernah makan lempeng? Dedulu kat kg selalu makan lempeng ni, lempeng ni makanan tradisi orang melayu...kalau anda melayu sejati mesti pernah makan lempeng. hari ni aku nak cite pasal lempeng kelapa. Sebenarnya lempeng ni ada macam-macam. Ada lempeng pisang, ada lempeng kosong & memacam la. Tapi lempeng kelapa & lempeng pisang la yang selalu mak aku buat dulu. Time2 nak pi sekolah dulu2 bangun2 je kalu bau wangi je kat dapur tu wah... dah membuka selera aku untuk breakfast. Tak payah macam sekarang dgn hot dog la, segala mak nenenk fries la, segala jenis ball la nasi lemak semua tu kan. Makan lempeng sedap.. nak2 kalu cicah dgn kari.

Jadinya aku ni dah kepingin sangat nak makan lempeng kelapa.. apa lagi pagi tadi aku masak lempeng kelapa. pehtu aku kenakan dia dgn kari ikan kembung... wah sedapnya. Bebudak pun kata sedap ma...len kali ma buat lagi ye.. huhuhuhu berbaloi bangun pagi melenggang lempeng atas kuali...siap bawa bekal lagi derang pegi sekolah.
LEMPENG KELAPA & KARI IKAN

LEMPENG
x
KARI IKAN



Jadinya bibik hari ni x payah masak sebb aku dah masakkan kari ikan.. dia cume perlu masak nasi je untuk bebudak balik sekolah.

Kat opis mcm biasa la routine aku...filing la pick up call la ambik pesanan la...besa lan keje kan security bilik boss.. hehehehhe

Sebelum aku lupa... semalam cik zam minta resipi kerabu kerang kan...cik zam kite kasi resipi je la ek... pic nanti bila kita buat kite paste kat sini untuk tatapan awak... heheh

KERABU KERANG

BAHAN-BAHANNYA

Kerang direbus sekejap & di kopek isinya
Tauge dicelur dgn air panas & sedikit garam
Pucuk paku di potong2 & dicelur air panas & sedikit garam
Kerisik Kelapa
Beras goreng yg telah ditumbuk halus
Garam
Cili Kering
Sedikit belacan (tak guna x pe)
Halia
Lengkuas
Serai
Bawang merah kecil di mayang atau diblender suka hati la
Perahan air asam jawab


CARA-CARANYA

Cili, halia, lengkuas, serai & bawang diblender atau ditumbuk. Kendian masukkan sedikit garam & air perahan asam jawa... gaul sehingga sebati.
Kendian masukkan kerang, tauge & pucuk paku.. gaul kan lagi hingga sebati.
Taraaaa,.... sedia untuk dihidangkan...

Nota : Kalau suka leh la digantikan dgn perut lembu... nak lagi sedap letak nangka muda ka, umbut kelapa ke, umbut pisang pun ok kalu makan la, & x lupa juga rebung muda... sedap tau korang... ni namanya masakan kg.. hehehe

CIK ZAM.. DAH CUBA LEH KASI KITA RASA heheheheh

NATASHA 2...

Malam tadi aku nonton natasha 2 lakonan si fasha sandha tu kan... huhuhuhu semalam dah abis dah cite ni.. best best sebb dah abis.. letih aku dok dgr sore si fasha ni.. marah pun nada sama, geram pun nada sama .. sedih pun nada sama pendek kata semua senada je la.. mcm mana org kata dia pelakon baik aku pun x tau...tapi ada satu part aku sedih.. ending fia bila si tina (fiza elite) tu nak digantung.. tak pernah la dlm hidup aku jumpa menesia sejahat tina ...masa ni sedih.. tengok muka tina sedih je..insaf dia...tu la org dah pesan kan... buat baik selalu jgn buat jahat.. ni sampai sanggup bunuh ayah sendiri and sesiapa saja yg menghalang cita2 dia.

Moral of the story kalau kite inginkan sesuatu kite harus berusaha mendapatkannya tetapi segala usaha itu haruslah dijalan allah s.w.t. dan kite harus ingat usaha yang membabi buta tanpa bersandarkan pada agama adalah kerja syaitan. Jangan sesekali kita berdendam dengan orang lain dan jangan sesekali kite berhasad dengki... syaitan suka ni manusia pendengki... bila hati dikuasai nafsu makan syaitan akan bermaharajalela...sesuatu tindakan hendaklah dipikir baik buruknya dahulu jgn ikut kata hati nanti merana diri.

No comments: