Thursday, July 12, 2007

Makanan

Minggu ni minggu bz... semua satu opis bz... semua kelam kabut...start monday.. sampai a hari ni.. x tau nak tulis apa .. takkan nak cite pasal keje kan..

Tapi aku rasa aku tau aku nak tulis apa....

Aku nak cite pasal makanan... hahahaha .. aku kan sinonim dgn makanan kehkehkehkeh

Semua orang suka makan tapi adakah makanan korang tu sesuai untuk diri anda atau tidak. Ya kengkawan orang mesia ni suka sangat makan makanan yg x berkhasiat .. maksud aku makanan tu bukan la x berkhasdiat tapi org mesia suka ambik dlm kuantiti yg banyak... baik melayu india atau cina.

Org mesia ramai suka roti canai.. roti canai memang sedap kengkawan .. aku pun suka sapa x suka roti canai tu bukan orang mesia kot hahahha. Tapi awas.. roti canai yg diambil dlm kuantiti yg berlebihan boleh memudaratkan badan boleh menyebabkan obesiti di samping mendedahkan diri kita kepada bahaya kolestrol yg tinggi.

Korang nak tahu kenapa.... sebabnya ialah tepung roti canai di canai dengan minyak sapi yg banyak pehtu diperap dgn minyak sapi gak ... sesudah diperap nanti masa menggorang juga menggunakan minyak lagi.. so kire la bape banyak minyak yyg terdapat dlm kandungan roti canai.

Jadinya dalam seminggu klu blh makan roti canai sebiji sudah la... klu bleh sebulan sekali lagi bagus... bukan untuk bankrup kan mamak tapi untuk kesihatan diri sendiri.

Satu lagi kengkawan... org kite suka minum teh tarik.. teh tarik ni paling sedap klu dibuat menggunakan teh cap masjid..Harus diingat teh yg baik ialah teh yg fresh dari ladang atau setidak2nya teh yg warna tidak terlalu pekat. Teh jenis2 cap masjid & sengakatan denganya mempunyai pewarna yang berlebihan. sebab tu bila kite rendam even dgn menggunakan air suam tetap keluar warna teh tu kan. Jadi kengkawang elakkan dari minum teh tarik.. teh o x pe sebb kompom teh yg digunakan dalam kuantiti yg sedikit....jgn mara ye penggemar2 teh tarik...Lagi satu kengkawan.. teh tarik juga menggunakan susu pekat manis yg banyak. Kalu sikit x sedap teh tarik tu... elakkan dari mengambil teh tarik setiap hari kerana anda akan jadi addicted kepada teh tarik..once in a blue moon leh la nak merasa teh tarik...

Sekian tip utk hari ni... nak lagi tip tungguuuuuuuuuuuuuuuu bila aku benar2 free aku kasi tip

No comments: