Saturday, July 21, 2007

Melawat Kak Milah

Hari ni seperti yg dijanjikan aku nak pegi melawat kakak ipar aku, kak milah. Pepagi lepas subuh aku dah buat nasi goreng sebb kata minah dia nak bawa mak aku sarapan kat umah aku. Tunggu2 x sampai. Aku ke kedai lagi beli roti, sardin & telur utk buat sandwich sebagai bekalan.

Dah separuh sandwich siap, minah sampai dgn mak aku & kak peah. Kak peah teman mak aku dari kedah. Derang kata derang dah sarapan sebb suami minah nak gorengkan nasi pagi tadi. Jadi x sampai hati x makan .. mak aku kata sesekali nak rasa cucu menantu dianya masakan kan. Jadi x pe la... nasi goreng yg aku buat tu kite org bawa sebagai bekalan bersama sandwich sardin & telur.

Aku dah budget sure lama kat sepital.. Sepanjang perjalanan aku rasa lama sangat. Hsati aku dah rasa x sabar nak sampai. tapi x leh laju sebb minah kata kete dia lum service kan.. So abg bawa kete slow la takut minah tersesat plak.

Sampai kat petronas sebelum bukit putus tu kami berhenti rehat. Muqmin nak makan sebb dia lum makan. Aku buatkan dia sandwich telur tu peberet dia campur dgn mayonis. Yg lain berhenti melepaskan hajat memasing.

Kendian kami sambung lagi perjalanan ke hospital kuala pilah. Sampai2 terus parking & kite ke bhg emergency..kalu ikut bkn waktu lawatan tapi sebb akak ipar aku tu kat CCU maka guar kasi masuk gilir2. Kakitangan sepital ni bebaik belaka masa aku melawat ni. Sepanjang hari kami kat sepital ni gilir2 jaga akak ipar aku.

Waktu zohor kami rehat kat surau hospital. Siap buka bekalan. Instint aku kuat .. yakni kena bawa bekalan kan. Jadi kami makan a sandwich. pehtu sakinah anak abg lan belikanb goreng pisang & popia goreng, kami makan tu je la untuk lunch. Lepas zohor tidur kejap maklum dari pagi bangun lum rest kan.

Kendian terjaga dari tidur tetiba tengok ari gelap gulita nak ujan. Aku pegi ward nak jenguk akak aku lagi. Masa ni sedara akak ipar aku ada kat dlm so aku kena tunggu kat luar la. Sementara tunggu ni hujan lebat.

Erm... aku rasa mcm nak complain kat Menteri Kesihatan je la tak pun kat samy vellu menteri KKR tu kan. Korang bayangkan ujan lebat air mencurah2 masuk ke kawasan sepital & berhampiran dgn bilik seteril.. sebelahan dgn bilik x-tray.




(korang tengok pic2 ni..kan ke ujan lebat masa ni.. patut contractor x buat bangunan cam ni yg ujan leh tempias terukkan)

Aku rasa mende ni x patut terjadi... semua ni merbahaya... mcm2 mende leh jadi. short circuit ke...sepital banjir kilat ke.. yg penting bangunan sepital yg baru tu leh jadi reput. So aku pun apa lagi snap snappy la pic utk tatapan korang. Klu sesapa nak 4 ward ke mana2 silap inform aku ye.. hehehe

Lepas tu tunggu punya tunggu x leh juga aku naik.. ramai sedara mara akak ipar aku dtg lawat dia.. org kg dia pun ramai.. nak tak nak .. mak aku kata x pe la kite dah tengok jom la kite ke surau .. asar dah nak masuk.. Kang klu sempat kite dtg x sempat kite balik umah abg ko buat yassin ramai2...

Mlm tu lepas masghrib kami baca yasin ramai2... abg lan jadi imam.. Sedih nada suara dia. Masa baca doa aku pun jadi sebak.. hurmm dugaan dtg dlm berbagai cara dari DIA untuk uji hambaNYA...

Lepas tu kami makan malam ramai2... rasa sedap plak walau berlaukkan sardin, ikan masin, ulam pegaga, sambal tempoyak dan sedikit sayur. Berselera semua makan.. agaknya sebb tengahari kami x makan nasi kot. Lepas makan.. abg lan antar alang & kak ayu ke spital untuk gantikan sakinah & khairani jaga mak derang. Abg aku x jaga akak ipar aku mlm tu sebb dia rasa bdn dia sendiri x sihat.

Lepas dinne tu kami sembahyang isyak gilir2. Kak syah plak kopek nangka yg abg lan suh ambik kat pokok nangka dia. Masa ni la ada kejadian yg mcm x masuk dek akal berlaku. Apa tidaknya minah tetiba jerit ckp ambik tok cepat ambik tok (tok tu mak aku la) Mak aku baru lepas isyak.. dia nak lipat telekung dia. Minah dah nangis2 suuh salleh laki dia ambik mak aku. Kami tanya nape dia x leh nak jawab..masa salleh ambik mak aku lalu depan aku & kak peah. Tetiba kak peah pulak .. ngadu nangis2 ckp telinga dia panas sangat berdesing. Siap tekup2 kepala dia. Aku dah panik x tau nak buat apa sebb dia dok depan aku je. Kak som dtg & baca doa sikit kat tinga kak peah & dia sedar tapi telinga dia merah nyala. Semua dah panik.

Lepas tu tanya minah nape.. dia kata nampak mcm lembaga besar sangat kat belakang tok.. dia masa tu leh ckp suh ambik tok je. X tau lembaga apa kan...

No comments: